بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) چیست؟

SEO از عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو گرفته شده است. SEO شامل تکنیک‌های است که باعث می شود وب سایت شما به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند، معرفی شود.

قرار گرفتن وب سایت شما در رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتور‌های جستجو بسیار ارزشمند است، در واقع این یک تبلیغ رایگان برای کسب و کار شما در بهترین فضای تبلیغاتی جهان است. این فرآیند باعث می شود ترافیک رایگان و طبیعی از سمت موتورهای جستجو همچون گوگل به سمت وب سایت شما هدایت شود. در محیط بسیار رقابتی امروز، SEO از اهمیت زیادی برخوردار است. روزانه میلیون ها کاربر از موتورهای جستجو برای یافتن پاسخ مشکلات و سوالات خود کمک می گیرند. SEO به دو بخش کلی SEO داخلی (On-Page SEO) و SEO خارجی (Off-Page SEO) تقسیم می شود.

SEO داخلی یا بهینه سازی درونی سایت چیست؟

SEO داخلی به کنترل مستقيم محتويات وب سايت اعم از متن، تصوير، پيوند و … می پردازد؛ به طور کلي هر چيزي که در وب سايت بارگذاری شود، به SEO On Page مربوط می شود. هر گونه تغييری که در محتويات یک وب سايت ايجاد شود در نتايج جستجو تاثير گذار است بنابراين خيلي مهم است که SEO داخلی به درستی قبل از SEO خارجی انجام شود.

موارد مهم در SEO داخلی سایت :

1- کلمات کلیدی (Keywords) : هر صفحه دارای یک هدف و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی آن می توان محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال داد.

2- تگ عنوان: (Title Tags)  عنوان صفحه در صفحه نتایج موتور جستجو و همچنین در تب مرورگر قابل مشاهده است. تگ عنوان اهمیت بسیار زیادی در SEO دارد.

3- تگ Header tags) H) :بیشتر صفحات وب سایت به چند بخش و سرفصل تقسیم می‌شوند که با تگ‌های h  نمایش داده می شوند. تگ <h1>  می‌تواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگ‌ها شامل h2 تا h6 دارای کلمات مترادف باشند.

4- بهینه سازی محتوا (Content Optimization) : محتوای صفحه و محتوا باید شامل کلمه کلیدی اصلی و حداقل با طول ۳۰۰ کلمه باشد. اگر به صورت مداوم محتوای بی کیفیت و کوتاه انتشار داده شود، ممکن است به دلیل ارائه محتوای نازک (thin content) وب سایت، دچار خطای الگوریتم گوگل پاندا شود.

5- لینک های داخلی (Internal Linking) :  منو و لینک‌های ناوبری (navigation bars) باعث می‌شوند که مهم‌ترین بخش‌ها و دسته‌های وب سایت را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کرد؛ بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینک‌ها باید اطمینان حاصل شود. همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخش‌ها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتما باید لینک داخلی (Internal Linking) را در نظر گرفت.

6- ساختار آدرس ها  (SEO-Friendly URL) : ساختار URL از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران نیز می‌توانند محتوای آن را حدس بزنند.

7 – انتخاب نام و توصیف تصاویر(Alt Tags)  : تصاویر به کار رفته در وب سایت باید از طریق تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف شوند.

8- باید اطمینان حاصل شود که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد است.

9- باید اطمینان حاصل شود که وب سایت برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنش‌گرا(ریسپانسیو) است.

10 – باید اطمینان حاصل شود که صفحات سایت با سرعت مناسبی بارگذاری می شوند. سرعت سایت از عوامل بسیار مهم در رتبه‌‌بندی گوگل است و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) می شود

SEO خارجی سایت چیست؟

SEO خارجی به مجموعه عوامل و فاکتورهایی که مربوط به خارج از محیط سایت است گفته می شود. SEO خارجی از دید موتورهای جستجو اهمیت بسیار بالایی دارد. در واقع میزان محبوبیت و نفوذ یک سایت در سطح وب با SEO خارجی مشخص می شود. اگر همه این عوامل با روند طبیعی انجام شود نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت. مهمترین اصل SEO خارجی، طبیعی بودن یا طبیعی نمایش دادن آن است. باید Off Page SEO به نحوی انجام شود که موتورهای جستجو آن را غیر طبیعی تشخیص ندهند. SEO خارجی مانند شمشیر دولبه است یعنی همان قدر که می تواند برای یک سایت مفید باشد می تواند به همان اندازه مضر نیز باشد و باعث شود یک سایت جایگاه خود را از دست دهد و رتبه آن کاهش یابد.

موارد مهم در SEO خارجی سایت :

1- لینک بیلدینگ یا لینک سازی :

لینک بیلدینگ یا لینک سازی به مجموعه فرآیند هایی گفته می شود که می توان انجام داد تا بک لینک های معتبر از دیگر سایت ها را دریافت کرد. لینک بیلدینگ پرکاربردترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی یا SEO خارجی به شمار می‌رود. لینک سازی معمولا با تمرکز روی عبارات یا کلیدواژه های خاصی انجام می گیرد.

یکی از روش های دریافت بک لینک، تولید محتوای اختصاصی و ناب می باشد. به طور مثال وقتی مقاله ای در زمینه روش های کاهش وزن منتشر می شود، ممکن است تعدادی از کاربران سایت، این مقاله را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند یا از طریق سایت و یا وبلاگ خود به مقاله مورد نظر لینک منبع می دهند. درواقع با این کار به گوگل می فهمانیم که این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفیدی است.

از دیگر روش های دریافت بک لینک می توان موارد زیر را نام برد:

خرید بک لینک، رپورتاژ خبری، وبلاگ نویسی، کامنت گذاری در سایت‌ها، ارسال پست در انجمن‌ها، ثبت سایت در دایرکتوری‌، شرکت در سایت‌های پرسش و پاسخ، و .

2- شبکه های اجتماعی :

شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان مکملی در کنار روش های دیگر بهینه سازی خارج سایت (SEO خارجی) به کار روند و سیگنال های مثبت را به سمت سایت هدایت کنند. با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی می توان ترافیک سایت را افزایش داد.

3- ثبت در گوگل مپ :

یکی از موارد SEO محلی، ثبت موقعیت مکانی خود در گوگل است. این کار اثرات مثبتی بر روی سایت دارد. احتمال جذب ترافیک از طریق نتایج جستجو توسط کسانی که در محدوده جغرافیایی شما سرچ می کنند، بیشتر است.

4- تولید محتوا :

تولید محتوا  براساس اصول SEO یکی از بهترین راه ها برای بهبود رتبه سایت است. با تولید محتوای منحصر به فرد و جدید، می توان بهانه ای برای برگرداندن کاربران به سایت ایجاد کرد. موتورهای جستجوگر هم زمان که سایت در حال به روز رسانی است، به طور پیوسته سایت را بررسی می کنند( می خزند).

, , ,
اشتراک:

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها.

آخرین دیدگاه‌ها

بایگانی‌ها